Muziekadvies op maat helpt omzet van winkels vergroten

23 juni 2015

Oil & Vinegar en De Amsterdamse Boekhandel winnen ‘audio identity’ van Muziek Werkt


De Amsterdamse boekhandel

Oil & Vinegar

Muziekadvies op maat helpt omzet van winkels vergroten

Cadeauwinkel Oil & Vinegar in Leiden en De Amsterdamse Boekhandel in Amsterdam kunnen binnenkort ervaren wat de juiste muziek kan doen voor hun omzet. Zij zijn de winnaars van het ‘Muziekadvies op Maat’ van kennisplatform Muziek Werkt . Muziekmarketingbureau BLCKBRD bepaalt binnenkort voor beide winkels de ‘audio identity’ en stelt een bijpassende playlist op. Doel: de sfeer in de winkels versterken en op die manier bijdragen aan een hogere omzet.

“In onze winkel spelen we in op beleving. Dit doen we bijvoorbeeld met speciale proeverijen en geurmarketing”, zegt een verheugde Renate Vlasblom van Oil & Vinegar. “Uiteraard speelt achtergrondmuziek daar een belangrijke rol bij. Wij vonden het erg moeilijk om in te schatten welke muziek onze klanten zich het meest comfortabel laat voelen. Daarom hebben we ons via de website van Muziek Werkt opgegeven voor deze actie. Erg leuk dat we nu uit alle inzendingen als winnaar zijn getrokken.”

De twee prijswinnaars Oil & Vinegar Leiden en De Amsterdamse Boekhandel krijgen binnenkort bezoek van een team onafhankelijke specialisten dat na een uitgebreide intake de zogeheten ‘audio identity’ van de winkel gaat bepalen. Op basis daarvan wordt een playlist opgesteld. Ook wordt indien nodig de geluidsinstallatie geoptimaliseerd.

Impact op de klanten
Denis Stirler van De Amsterdamse Boekhandel: “We zijn heel benieuwd wat straks de impact van de muziek zal zijn op onze klanten. Heel fijn vind ik dat we de playlist straks ook zelf kunnen afstemmen op drukke en rustige momenten; een maandag en een zaterdag bijvoorbeeld, hebben bij ons een hele andere dynamiek.”

De belangstelling voor het online kennisplatform Muziek Werkt stijgt, constateert Sena woordvoerder Melanie van de Kuinder tevreden: “We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een café zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Wij bieden ondernemers ondersteuning om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te vertalen.”

Over Muziek Werkt
Het gratis toegankelijke kennisplatform Muziek Werkt, een initiatief van Sena en Buma/Stemra, wil met deze actie laten zien wat muziek voor de winnaars en andere ondernemers kan betekenen. Op het online kennisplatform vinden ondernemers belangrijke informatie over de toepassing van muziek in hun onderneming met nieuws, relevante onderzoeksresultaten en ervaringen van collega-ondernemers. www.muziekwerkt.nl.