Nederlandse DJ kan meer uit auteursrecht halen

29 mei 2015

Nederlandse DJ’s moeten zich verdiepen in de verschillende mogelijkheden om hun eigen inkomsten te realiseren. Dat zegt Gregor Salto op een informatieavond van Buma/Stemra voor jonge producers en DJ’s. “Ik vind dat mensen daar zelf moeite voor mogen doen. Je kan wel zeggen: zij doen dit en dat niet goed, maar wat doe je er zelf aan?”

“Je moet vooral ook bij jezelf te rade gaan”, zegt de Nederlandse DJ, die werkte met grote namen als Pitbull. “Toen ik mijn eerste plaat uitbracht, zei mijn label: je moet je wel even aanmelden bij Buma/Stemra. Anders had ik het misschien ook niet gedaan. Maar dat was voor het internet. Als je nu op google intikt: ‘hoe verdien ik geld met muziek?’ komt iets als Buma/Stemra echt wel snel tevoorschijn.” De DJ vertelt dat hij het meeste geld verdient met shows en dat inkomsten van Buma/Stemra op de tweede plek staan. Daarna volgen de inkomsten uit zijn eigen platenlabel.

De door Buma/Stemra georganiseerde informatieavond in AIR Amsterdam is bedoeld om jonge producers en DJ’s te informeren over auteursrecht. De avond is een initiatief van de Ledenraad van Buma/Stemra en werd geopend door Iason Chronis, lid van de Ledenraad en zelf actief als producer onder de naam Mason.

Op de avond is onder meer het belang van het aanleveren van playlists besproken. Op basis van deze playlists kunnen auteursrechtenorganisaties het geld dat zij ontvangen van organisatoren, boekingskantoren en clubs aan de componisten en auteurs betalen. Vaak vergeten DJ’s dit of nemen ze de moeite helemaal niet. De lijsten zijn gemakkelijk en op verschillende manieren aan te leveren bij de auteursrechtenorganisatie.

Ook is benadrukt dat DJ’s hun eigen werk moeten uploaden bij Buma/Stemra. Dus ook alle remixen en radio-edits. Op grote festivals werkt de organisatie namelijk met een technologie die gedraaide nummers en samples herkent. Als DJ’s veel gedraaid worden op festivals, is het dus wel belangrijk dat de muziek in de database van Buma/Stemra staat.